ПРИРОДООХОРОННА ДІЯЛЬНІСТЬ ТА ЕКОЛОГО-КРАЄЗНАВЧА РОБОТА
ЗАГОНУ "ПРОЛІСОК"
Юне серце завжди відкрите красі природи. Зачаровує солов'їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує замріяний шепіт пшениці. Барви і музика зелених чарів живуть у кожному з дитинства. І прищепити любов у дитини до рідного краю, його краси - це обов'язок кожного вчителя. Успіх у цій справі залежить, перш за все, від усвідомлення важливості цього завдання, від переконаності, вміння і звички постійною, на кожному кроці турботою оберігати рідну природу, ліквідовувати ті рани, які вже їй нанесено й не допускати нових. В Дмитрушківській школі природоохоронна робота учнів здійснюється в різних напрямах: на уроках, заняттях гуртків, під час проведення екскурсій, різних масових заходах. Часто учні виступають пропагандистами природоохоронних знань серед своїх товаришів, місцевого населення, беруть участь в озелененні, охороняють рідкісні рослини, тварин, обліковують і закріплюють береги водойм. Для залучення учнів до охорони природи в нашій школі організована юнацька секція Товариства охорони природи "Зелений патруль". Практичні справи "Зеленого патруля" великі і різноманітні. Дозорці ведуть боротьбу з шкідниками с/г рослин, доглядають за насадженнями біля школи та в селі, виготовляють та розвішують годівниці, проводять деревонасадження. Зелені патрулі беруть активну участь у місячнику насадження плодових і декоративних дерев та кущів, садінні квітів, закладанні ягідників, допомагають доглядати за молодим колгоспним садом. Великого значення в роботі "Зеленого патруля" ми приділяємо спостереженням у природі. Для цього організовуємо разом з учителем біології екскурсії за такою тематикою: "Пробудження природи", "Цвітіння рослин", "Рослинний і тваринний світ нашої місцевості". Проводимо дослідження на тему: "Лишайники - індикатори повітря". Широкою популярністю в селі користується екологічна стежка, створена учнями і вчителями. Стежка поділена на території і закріплена за класами. Кожний клас вибрав улюблене місце для відпочинку, проведення уроків та рольових ігор. До роботи на екологічній стежці залучено і жителів села, які разом з дітьми очищають джерела, оздоблюють кринички, тримають у чистоті береги біля своїх присадибних ділянок. Проведено конкурс на кращу емблему нашої екологічної стежки. Створювати екологічну стежку почали з вибору місця. Було вибрано місце з природними біоценозами: ліс, луки, ставок. Від школи до стежки 300 метрів і тягнеться вона у вигляді петлі 1,5км. Учні спочатку ознайомились з місцем екологічної стежки. Старшокласники зробили мальовничий український куточок, де й починається екологічна стежка. Часто ми проводимо екскурсії на екологічній стежці. За програмою екскурсій вивчаємо геологічні відслонення, вплив господарської діяльності людини на природу, проводимо візуальний облік рідкісних рослин. Під час таких екскурсій учні проводять екологічні спостереження, замальовують, записують, виявляють джерела, фактори і наслідки пошкоджень природи, вживають можливих заходів до її охорони. У нашій школі одним з найбільш масових позакласних об'єднань учнів є Клуб юних екологів - краєзнавців, який охоплює учнів різного віку, починаючи з третього класу. Учні молодшого шкільного віку, які ще ніколи не займались краєзнавчою роботою, розпочинають з вивчення сезонних явищ у природі. Діти спостерігають за змінами, що відбуваються у природі. Учні середніх класів ведуть свою роботу в еколого-біологічному напрямку. Вони проводять фенологічні спостереження за рослинами і тваринами, ведуть роботу по визначенню місцевих рослин і тварин, виготовляють гербарії, колекції комах. Спостерігаючи за природними явищами, діти фіксують наслідки у щоденниках спостережень за природою. Найцікавішим є проведення одноденного туристичного походу в ліс разом з викладачами та студентами природничого факультету Уманського держуніверситету. Проводиться цілий ряд змагань між класами: розпалювання вогнища, підготовка хмизу для розпалювання, орієнтування за компасом. В поході учні виконують краєзнавчі завдання, нотують свої спостереження у щоденники. На привалі проводили ігри, розкладали вогнища, варили куліш, пекли картоплю. Юні екологи-краєзнавці розпочали досліджувати річку Ревуху. Спостерігають і описують режим річки, характер берегів, рослинний і тваринний світ. Здійснювані краєзнавчо-туристські екскурсії і походи учнів по рідному краю, різноманітна дослідницька робота, а також суспільно корисна праця по збереженню природних багатств дають дітям багато знань, сприяють їх розумовому розвитку і фізичному загартуванню. Посилання: Бондаренко О.Ф. Природоохоронна діяльність та еколого-краєзнавча робота загону «ПРОЛІСОК» // Екологічна наука і освіта в педагогічних вузах України: Матеріали Всеукр. Наук. Конф. – К.: Наук.світ, 2000. – 222с.
|